Jaarbrief 2017

Stichting Chica Jaarbrief 2017

Dankwoord

Wij danken alle donateurs, vrijwilligers, personen, bedrijven en organisaties die ons in 2017 hebben geholpen met kennis, tijd en/of donaties. Mede door jullie inzet hebben we veel kunnen doen in Oeganda. Onze speciale dank gaat uit naar SOL Sisters, AFRIPads en Stichting KiCoBa voor jullie donaties. Evert en Nel voor jullie kennis, donaties en onderdak in Oeganda. En natuurlijk onze geweldige vrijwilligers voor jullie tijd.

Bestuur

Stefan is per 1 augustus 2017 gestopt als bestuurslid bij Stichting Chica. Stichting Chica is nog op zoek naar 2 nieuwe bestuursleden.

Financiën

Voor een financieel overzicht verwijzen wij je graag door naar ons financieel jaarverslag. Onze werkwijze Onze werkwijze is te vinden in ons beleidsplan 2014-2017. In de loop van 2018 zal een bijgewerkte versie van dit beleidsplan voor 2018-2020 beschikbaar komen.

Financiële steun

Met het geld verkregen uit donaties en de opbrengsten van evenementen, hebben we in 2017 de onderstaande projecten kunnen ondersteunen. "

• Schoolpakketten en maandverband voor de (wees)kinderen op de Lwala Girls Primary School
  • De bouw van een klaslokaal voor de Unity Nursery and Primary School.
  • Bouwmaterialen voor klaslokalen voor de Jehiel Christian Nursery and Primary School.

Projectreis

• Bezoek projecten. In november/december heeft Leon op eigen kosten de projecten Lwala, Unity en Jehiel bezocht.
  • Tijdens deze projectreis heeft Leon schoolpakketten en het maandverband ingekocht voor de Lwala School en persoonlijk afgeleverd.
  • Leon heeft overleg gehad met Hellen (Schoolhoofd van de Lwala School) over de plannen voor 2018.
  • Er is een vergadering geweest met het bestuur van de Unity School. Onderwerpen waren:
    • Bouw klaslokaal voor P1. Deze moet zover gereed zijn voor februari 2018, zodat de kinderen er lessen kunnen volgen.
    • Ondersteunende projecten die we opzetten in 2018 om de Unity School zelfredzaam te maken.
    • De start en voorgang van de school in 2017. " Leon heeft de "gratuation" bijgewoond van de top-klas naar Primary 1 op de Unity School.
  • Leon heeft overleg gehad met Richard (Schoolhoofd van de Jehiel School) over de plannen voor 2018.
  • Leon heeft dit jaar samen met Evert en Nel van Stichting Projecten Soroti de Jehiel School bezocht. Afgelopen jaren hebben beide stichtingen samen aan dit project gewerkt.

Evenementen waar Stichting aanwezig is geweest

• Koningsdag
  • Achterhoekse Streekproductenmarkt.
  • Over de Top Festival.
  • Zomermarkt Lichtenvoorde.
  • Aaltendagen
  • Slag om Grolle.
  • Kerstmarkt Bredevoort.

Crowdsourcing/ Crowdfunding

Stichting Chica maakt voor crowdfunding gebuikt van het platform van Pifworld. Op dit platform vindt je o.a. projectinformatie, blogs en online doneermogelijkheden van Stichting Chica. Het platform is in 2017 niet heel actief gebruikt.

Project Lwala Girls Primary School

Tijdens het bezoek aan de Lwala School heeft Leon de onderstaande materialen afgeleverd:

• 3 dozen met schriften met 48 pagina's
  • 2 dozen met schriften met 96 pagina's
  • 300 wiskundesetjes
  • 28 doosjes met 50 pennen
  • 120 doosjes met 12 potloden
  • 1 doos met krijt
  • 150 uitwasbare maandverband kits (Hier kunnen de meiden 12+ maand mee doen)
  • 2 netballen
  • 1 volleybal

Al deze materialen zijn lokaal ingekocht in Oeganda. Kinderen werken daarom met voor hun bekende materialen en ook de lokale ondernemer wordt hiermee ondersteund.

In 2016 is de Lwala School begonnen met het lesgeven aan blinde kinderen. Op het moment van ons bezoek werd er lesgegeven aan 14 blinde kinderen. Dit verloopt naar wens. Er is een wens uitgesproken om in de toekomst te kijken, of we hier ook meer specifieke materialen voor aan kunnen schaffen.

Op de school hebben nu ongeveer 950 kinderen les. Hieronder bevinden zich 77 weeskinderen en zoals hierboven te lezen 14 blinde kinderen.

De bijgebouwen van de Lwala School verkeren in slechte staat en moeten opgeknapt worden. Omdat de Lwala School een overheidsschool is, is de regering voor een groot deel verantwoordelijk voor de gebouwen. Helaas is door de vele scholen in Oeganda het niet mogelijk om alle gebouwen op te knappen. De klaslokalen zijn in goede staat.

Project Unity Nursery and Primary School

In februari 2017 ging deze nieuwe school genaamd; Unity Nursery and Primary School voor het eerst open. De school is een samenwerking met de lokale bevolking en Call to Care Uganda (Een NGO uit Amerika).

Deze school is in eerste instantie gestart met 56 leerlingen verdeeld over 3 Nursery klassen (Baby, Middle en Top Class). In 2018 komt daar Primary 1 bij en zo groeit de school ieder jaar met 1 klas tot een volwaardige school.

Eind 2016 zijn daarvoor 3 klaslokalen (De keuken en opslag worden voorlopig als klaslokaal gebruikt) en een latrine gebouwd. In de loop van 2017 is door Call to Care Uganda daar een extra opslagruimte en een bibliotheek (incl. boeken) aan toegevoegd.

Eind 2017 is Stichting Chica begonnen met de bouw van een nieuw klaslokaal voor Primary 1. Deze is nu zover af, dat de kinderen er lessen kunnen volgen.

Project Jehiel Christian Nursery and Primary School

Jehiel Nursery and Primary School

De bouw op de Jehiel School is in 2017 ook gestaag verder gegaan. Ondertussen staan daar nu 5 stenen klaslokalen waar kinderen lessen kunnen volgen. Daarvan zijn er 3 gebouwd in 2017. Hier moeten alleen nog deuren en ramen aan toegevoegd worden en dan zijn ze gereed.

Tevens zijn er in 2017 2 wasruimtes gebouwd voor zowel de jongens als de meisjes. Dit was 1 van de vereisten die tijdens een overheidsinspectie naar voren kwam. Overige punten die tijdens deze inspectie naar voren kwamen zijn o.a. het planten van bomen en het verder uitbreiden van de stenen klaslokalen. Dit mag in de komende jaren opgepakt worden.

Ook zijn er dit jaar weer sport en spelmaterialen afgeleverd op de Jehiel School.

Verdere informatie Voor meer en actuele informatie over onze projecten, bezoek onze website: www.stichtingchica.nl of neem contact op met één van onze projectmanagers.